Liczba wyników: 6
aktywa (ang. assets) - aktywa to ogół środków gospodarczych (składników majątku), którymi w danym momencie rozporządza jednostka. Środki te posiadają określoną wartość ekonomiczną. Ich zestawienie znajduje się na początku bilansu przedsiębiorstwa. Pogrupowane są wg stopnia płynności, tj. możliwości ich spieniężenia. Zasadniczymi elementami aktywów są: * aktywa trwałe, na który składają się: wartości niematerialne i prawne, rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne, inwestycje, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe, * aktywa obrotowe, tj. zapasy, należności i roszczenia, środki pieniężne oraz krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe
aktywa netto - aktywa jednostki pomniejszone o zobowiązania, odpowiadające wartościowo kapitałowi (funduszowi) własnemu.
aktywa obrotowe - korygujemy pod kątem rynkowej wartości, albo stopnia rozporządzalności poszczególnymi składnikami majątku. Korekty pasywów obcych są zaś nieliczne, np. doliczamy odsetki od niespłaconych jeszcze kredytów i pożyczek.
amortyzacja - nazywana czasami konsumpcją kapitału, oznacza zmniejszenie się wartości dobra kapitałowego w pewnym okresie w wyniku użytkowania lub starzenia się. Można mówić o amortyzacji kredytu (rozłożeniu jego spłaty), ale najczęściej pojęcie to odnosi się do amortyzacji księgowej. Amortyzacja księgowa służy przypisaniu ceny nabycia lub kosztu wytworzenia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do całego okresu ekonomicznej użyteczności tych aktywów. Suma odpisów amortyzacyjnych stanowi umorzenie. Amortyzacja jest kosztem niepieniężnym (to znaczy nie pociąga za sobą wydatków w bieżącym okresie). Jest także źródłem finansowania inwestycji restytucyjnych. Z pomocą amortyzacji nakłady na zakup czy wytworzenie środka trwałego są stopniowo zaliczane w koszty poszczególnych okresów, co pozwala (przynajmniej teoretycznie) zgromadzić fundusze na zakup nowych środków trwałych po całkowitym zamortyzowaniu starych.
audyt - ocena danej osoby, organizacji, systemu, procesu, projektu lub produktu. Audyt jest przeprowadzany w celu upewnienia się co do prawdziwości i rzetelności informacji, a także oceny systemu kontroli wewnętrznej. Celem audytu jest wyrażenie opinii na temat osoby / organizacji / systemu itd. w ramach oceny w oparciu o przeprowadzone testy. Ze względów praktycznych, celem audytu jest dostarczenie tylko racjonalnego zapewnienia, o braku istotnych błędów, dlatego w audycie stosowane są często statystyczne metody doboru próby do badania. Audyt polega na ocenie przez kompetentny i niezależny zespół audytujący czy dany przedmiot audytu spełnia wymagania. Zespół audytujący składa się z jednego lub więcej audytorów. Celem audytu może być weryfikacja, czy cel wyznaczony przez organizację audytowaną został osiągnięty lub czy jej działania są zgodne z zaakceptowanymi standardami, statusem czy praktykami. Audyt ocenia także procedury kontrolne celem stwierdzenia, czy przedmiot audytu także w przyszłości będzie odpowiadał uzgodnionym do stosowania wymaganiom. Oprócz oceny wskazuje także zalecenia zmian w procedurach, w tym sprawdzających oraz w politykach. Audyt to ocena zgodności teraz i w przeszłości.
audyt zewnetzny - jest badaniem przeprowadzanym przez audytorów niezależnych od badanej jednostki. Wyróżniamy dwa rodzaje takiego audytu: • audyt drugiej strony (np. audyt dostawcy - ma miejsce wówczas, gdy przedsiębiorstwo przeprowadza audyt u swoich aktualnych lub potencjalnych dostawców, występując w roli zamawiającego). • audyt trzeciej strony (np. audyt certyfikujący)