MENU

Biorąc pod uwagę fakt ścisłego powiązania tych kategorii ekonomicznych z kategorią przedsiębiorstwa można stwierdzić, że wartość zaangażowanego kapitału odzwierciedla zarazem ich aktualną wartość rynkową.

Stąd dla oszacowania wartości znaków towarowych, udziałów/akcji, bądź Zorganizowanych Części Przedsiębiorstw (ZCP) niezbędne jest oszacowanie wartości rynkowej tego przedsiębiorstwa.

W praktyce krajów o rozwiniętej gospodarce rynkowej, w których transakcje kupna – sprzedaży przedsiębiorstwa stanowią normalną praktykę gospodarczą wykształciły się różne metody i techniki wyceny wartości przedsiębiorstwa. Stabilizacja gospodarki rynkowej umożliwia stosowanie w coraz szerszym zakresie metod tych również w Polsce.

Wartość przedsiębiorstwa kształtowana jest zarówno przez czynniki obiektywne jak i subiektywne. Na wartość wycenianego przedsiębiorstwa wpływa aktualna sytuacja firmy, sytuacja w kraju a nawet na świecie. Wartość przedsiębiorstwa może wyrażać jego wartość rynkową, ekonomiczną, księgową, likwidacyjną czy też odtworzeniową w zależności od celu, jakiemu ma służyć przeprowadzana wycena. W krajach
o rozwiniętej gospodarce rynkowej cena przedsiębiorstwa ustalana jest – jak każda prawdziwa cena – na rynku, a w zasadzie na jego segmencie zwanym rynkiem kapitałowym. W Polsce precyzyjne ustalenie wartości przedsiębiorstwa praktycznie jest jeszcze niemożliwe. Już samo zróżnicowanie pojęcia wartości sprawia, że wartość tego samego obiektu w tych samych warunkach może być różna w zależności od wyceny. Oszacowanie wartości przedsiębiorstwa wymaga zastosowania odpowiednich metod wyceny.

Porównanie wyników szacunków dokonanych różnymi metodami stanowi podstawę do ustalenia wartości rynkowej Przedsiębiorstwa.  

Wartości znaków towarowych, udziałów, czy akcji oraz Zorganizowanych Części Przedsiębiorstw uzyskuje się poprzez odpowiednie przełożenie wyników wyceny firmy (przedsiębiorstwa) na wyceniane elementy, o których mowa powyżej. Uzyskane w ten sposób dane służą w późniejszym czasie, jako podstawy dokonywanych transakcji rynkowych pomiędzy zainteresowanymi stronami.

 

EKOBILANS © 2011 | Polityka prywatności Projekt i wykonanie Agencja Interaktywna